APCOA:s nattpersonal löper stor risker varje natt pga av att många blir arga när de får parkeringsböter. Flera arbetare i Kista har blivit misshandlade och hot är vardagsmat. Dessutom lider arbetarna svårt av att APCOA pressar dem att de ska “lappa” ett visst antal bilar per timme.
Efter att en arbetare mått dåligt av pressen och blivit misshandlad så begärde han att bli flyttad till dagtid vilket bolaget vägrade att trots att han hade fått en panikångestattack på arbetsplatsen och fördes bort i ambulans. Bolaget har förlorat många uppdrag och det blev lite att göra nattetid men bolaget tog inte hänsyn till detta utan anklagade nattpersonalen gång på gång att de var för improduktiva. Personalen å sin sida tjatade gång om att de vill personalmöte och diskutera frågan men bolaget vägrade att ordna personalmöten och hade inte möten under mer än ett år samtidigt som de hela tiden klagade på produktiviteten.
På bolagets julfest så var en chef påverkad och skrek åt nattpersonalen när arbetarna gemensamt gick fram till honom och efterfrågade ett personalmöte. En av arbetarna skrev sedan ett mejl till en av cheferna att han ville ha ett möte annars så skulle han ta kontakt med bolagets VD. Samma dag blev han och de två andra som arbetade natt kallade till chefens kontor och blev avskedade och de fick direkt lämna in arbetsredskap och -kläder.
Arbetarna har också varit missnöjda med att de måste fuska med väntetiden innan de ska lappa en bil. Enligt avtalen med markägarna så ska oftast vänta 10 min men bolaget säger att det går bra att lappa bilarna direkt på många adresser och maskinen registrerar felaktigt att det har varit en väntetid innan “lappningen”.
APCOA avskedade hela nattpersonalen på norra sidan under en vecka. Flera av arbetarna berättar försökt att få rätt via domstol men APCOA vägrar att komma överens och de har tagit fram en massa gamla loggningar flera år tillbaka och påstår att personal som jobbar natt tillsammans har fuskat och tagit för långa luncher vilket bara är ett svepskäl för att i efterhand rättfärdiga avskedandet av den ”obekväma” personalen.
Det är viktigt att allmänheten och bolagets kunder får veta hur de behandlar personal och hur deras jakt på “lappar” drabbar allmänheten.